Otse sisu juurde Lülita kõrgkontrastsust Ligipääsetavus

Rütmimuusika osakond avati estraadiosakonna nime all 1977. aastal endises G. Otsa nimelises Tallinna Muusikakoolis. Idee autor ja innukas eestvedaja oli Uno Naissoo, kelle mälestuseks toimub iga-aastane noorte heliloojate konkurss.

Osakond on aegade jooksul mitu korda nime vahetanud, kuid eesmärgiks on alati professionaalse rütmimuusika hariduse andmine. Täna jaguneb osakond neljaks – rütmimuusika laulminerütmimuusika pillidhelindamine ja maailmamuusika

Õppetöö keskmeks on ansamblimäng, mida toetavad eriala, muusikateoreetilised ja üldkultuurilist maailmapilti avardavad õppeained. Õpingute jooksul on väga tähtsal kohal lisaks tunniplaanilisele tegevusele esinemispraktika, kontsertide külastamine ja meistriklassides osalemine. Õpingud lõppevad eriala lõpueksami kontserdiga.

Rütmimuusika eriala õpetajad on tunnustatud Eesti muusikud. Kauaaegne osakonnajuhataja ja laulmise eriala õpetaja oli kooli vilistlane, muusik ja laulja Uno Loop. 

Joel-Rasmus Remmel (klaver)
Jürmo Eespere (klaver)
Tiit Kalluste (akordion ja ansambel)
Mart Soo (kitarr ja RMP juhtõpetaja)
Jaanis Kill (kitarr ja ansambel)
Mathieu Spaeter (kitarr ja ansambel)
Liis Lutsoja (viiul)
Mihkel Mälgand (basskitarr)
Raul Vaigla (basskitarr)
Andrus Lillepea (löökpillid)
Toomas Rull (löökpillid ja ansambel)
Jason Larnell Hunter (trompet ja ansambel)
Mairo Marjamaa (saksofon, ansambel ja teooria)
Siim Aimla (saksofon, ansambel, arranžeerimine, big band)
Jaan Mesi (ansambel, MUBA big bänd)
Meelis Punder (ansambel)
Toivo Unt (ansambel ja eesti muusika ajalugu)
Ara Yaralyan (ansambel, improvisatsioon)
Tõnu Laikre (solfedžo)
Martin Kuusk (teooria, solfedžo)
Aleksandra Kremenetski (rütmika)
Aivar Vassiljev (rütmika)
Tiit Juurikas (noodigraafika)
Raun Juurikas (klaverimängu alused)
Hain Hõlpus (klaverimängu alused)
Sergei Pedersen (klaverimängu alused)
Ülo Mälgand (jazzmuusika ajalugu)
Tiit Kõrvits (popmuusika ajalugu)
Indrek Palu (klassikalise muusika ajalugu)

  • Kutsekeskharidusõpe põhihariduse baasil on 4-aastane programm, mille raames omandab õpilane nii keskhariduse kui ka põhjaliku muusikahariduse (õppekava ja tunnijaotusplaan)
  • Kutseõpe on 3-aastane õpe, mis keskendub ainult muusikaõpingutele. Keskharidus on eelnevalt omandatud. (õppekava ja tunnijaotusplaan)
  • Eelõpe on kuni 2-aastane ettevalmistav õpe, mis aitab õpilastel valmistuda põhiõppesse astumiseks. Õpilased õpivad samaaegselt teises koolis, kas 8.-9. klassis või gümnaasiumis.(tunnijaotusplaan)
    Tunnijaotusplaanid on näidised ja võivad muutuda!
  • Kandideerimisavaldus ja dokumendid:
    Esitada kandideerimisavaldus ning kõik nõutavad dokumendid.
  • Solfedžo katsed:
    Eelkatse solfedžos
    Vastuvõtukatse solfedžos
  • Erialakatse:
    • Sooritada vastuvõtukatse oma erialal.
  • Vastuvõtuvestlus:
    • Vestluse eesmärk on selgitada välja:
      • Õpihuvi
      • Huvi rütmimuusika valdkonna vastu
      • Väärtushinnangute sobivust kooli ja eriala õppekeskkonnaga
      • Valmisolekut õppimiseks Tallinna Muusika- ja Balletikoolis (MUBA)

Vestlus toimub eelnevalt täidetud küsimustiku alusel, mille palume lisada kandideerimisavalduse juurde kandideerimiskeskkonnas. Faili nimetusse kirjutada õpilaskandidaadi nimi ja faili nimi (nt. KatiKaru_vastuvõtuvestlus.pdf).

  • Eesti keele katse (vajadusel):
    • Kui sisseastuja emakeel ei ole eesti keel ja ta ei ole eelnevalt õppinud eesti õppekeelega koolis, tuleb sooritada eesti keele katse.

Katsetele registreerimine algab 17.05.2025.

Praktiline katse
Erialakatse ettevalmistamiseks vajalikud materjalid saate alla laadida Jamey Aebersoldi kogumikust “Maiden Voyage” Jazz vol 54.

Kohustuslikud lood katseks:
G. Gershwin “Summertime” helitaust (.mp3)ja noot (.pdf) 
H. Hancock “Watermelon Man” helitaust (.mp3)ja noot(.pdf).

*Kõik katsel esitatavad ettevalmistatud lood peab esitama peast.

Akordioni eriala
  1. Etüüd
    Esitada etüüd, mis näitab kandidaadi mänguoskust ja tehnilist taset.
  2. Kohustuslik pala (esitada teema, improviseeritud soolo ja saade):
    G. Gershwin “Summertime” või
    H. Hancock “Watermelon Man”
  3. Vabalt valitud pala
    Esitada üks vabalt valitud pala, mis näitab kandidaadi muusikalisi oskusi ja väljendusrikkust.
  4. Septakordide teadmine ja mängimine
    Esitada septakordid järgmistes kombinatsioonides: CM7, Dm7, Em7, FM7, G7, Am7, Bm7b5
  5. Noodist lugemine (prima vista viiuli- ja bassivõtmes)
    Esitada noodist meloodia ja saatefaktuur koos akordidega.
  6. Imitatsioonikatse
    Kuulmise järgi mängida oma pillil 5 erineva raskusastmega meloodiakatket.

Klaveri eriala
  1. Etüüd
    Esitada etüüd, mis näitab kandidaadi mänguoskust ja tehnilist taset
  2. Kohustuslik pala (esitada teema, improviseeritud soolo ja saade)
    G. Gershwin “Summertime” või
    H. Hancock “Watermelon Man”
  3. Vabalt valitud pala
    Esitada üks vabalt valitud pala, mis näitab kandidaadi muusikalisi oskusi ja väljendusrikkust.
  4. 12-taktiline blues 
    Esitada 12-taktiline blues, mis sisaldab improviseeritud soolot ja saadet.
  5. Noodist lugemine (prima vista viiul- ja bassivõtmes)
    Esitada noodist meloodia ja saatefaktuur koos akordidega.
  6. Imitatsioonikatse
    Kuulmise järgi mängida oma pillil 5 erineva raskusastmega meloodiakatket.

Kitarri eriala
  1. Kohustuslik pala (esitada teema, improviseeritud soolo ja saade):
    G. Gershwin “Summertime” või
    H. Hancock “Watermelon Man”
  2. Vabalt valitud pala
    Esitada üks vabalt valitud pala, mis näitab kandidaadi muusikalisi oskusi ja väljendusrikkust.
  3. Septakordide teadmine ja mängimine
    Esitada septakordid järgmistes kombinatsioonides: CM7, Dm7, Em7, FM7, G7, Am7, Bm7b5.
  4. Noodist lugemine (prima vista)
    Esitada noodist meloodia ja saatefaktuur koos akordidega.
  5. Imitatsioonikatse
    Kuulmise järgi mängida oma pillil 5 erineva raskusastmega meloodiakatket.

Basskitarri eriala
  1. Kohustuslik pala (esitada teema, improviseeritud soolo ja saade):
    G. Gershwin “Summertime” või
    H. Hancock “Watermelon Man”
  2. Vabalt valitud pala
    Esitada üks vabalt valitud pala, mis näitab kandidaadi muusikalisi oskusi ja väljendusrikkust.
  3. 12-taktiline blues
    Esitada 12-taktiline blues, mis sisaldab improviseeritud soolot ja saadet.
  4. Noodist lugemine (prima vista viiuli- ja bassivõtmes)
    Esitada noodist meloodia ja saatefaktuur koos akordidega.
  5. Imitatsioonikatse
    Kuulmise järgi mängida oma pillil 5 erineva raskusastmega meloodiakatket.

Viiuli eriala
  1. Kohustuslik pala (esitada teema, improviseeritud soolo ja saade)
    G. Gershwin “Summertime” või
    H. Hancock “Watermelon Man”
  2. Vabalt valitud pala
    Esitada üks vabalt valitud pala, mis näitab kandidaadi muusikalisi oskusi ja väljendusrikkust.
  3. Noodist lugemine (prima vista) 
    Esitada noodist meloodia ja saatefaktuur koos akordidega.
  4. Imitatsioonikatse
    Kuulmise järgi mängida oma pillil 5 erineva raskusastmega meloodiakatket.

Puhkpillide eriala
  1. Etüüd
    Esitada etüüd, mis näitab kandidaadi mänguoskust ja tehnilist taset.
  2. kohustuslik pala (esitada teema, improviseeritud soolo ja saade)
    G. Gershwin “Summertime” või
    H. Hancock “Watermelon Man”
  3. Vabalt valitud pala
    Esitada üks vabalt valitud pala, mis näitab kandidaadi muusikalisi oskusi ja väljendusrikkust.
  4. Noodist lugemine (prima vista)
    Esitada noodist meloodia ja saatefaktuur koos akordidega.
  5. Imitatsioonikatse
    Kuulmise järgi mängida oma pillil 5 erineva raskusastmega meloodiakatket.

Löökpillide eriala
  1. Etteantud noodimaterjali mängimine
    Mängida etteantud noodimaterjal Youtube’i lingi toel.
    Noodimaterjal ja helitaustade lingid leiate järgmistest dokumentidest:
     SISSEASTUMISNÕUDED NOOT 
     SISSEASTUMISNÕUDED HELITAUST
  2. Vabaimprovisatsioon ehk soolo trummikomplektil
    Esitada vabaimprovisatsioon trummikomplektil kestusega 1–2 minutit.
  3. Kohustuslikud ja valikulised rütmistiilid:
    Esitada sisseastumisnõuetes toodud kohustuslikud rütmid.
    Lisada juurde valikulisi rütmistiile, mida oskate mängida, näiteks:
    *Valss
    *Reggae
    *Punk
    *Rumba
    *Cha Cha
    *Muud stiilid vastavalt oskustele
  4. Noodist lugemine (prima vista)
    Mängida noodist:
    Soolotrummi partii
    Trummikomplekti partiid.
Kutsekeskharidus- ja kutseõpe

Põhikatsele pääsemiseks tuleb läbida eelkatse. Selleks lisada kandideerimisankeedile 4 videot.
Positiivse soorituse lävendiks on vähemalt 3 punkti. Kui kandidaat eelkatsel lävendit ei ületa, siis ta põhikatsetel osaleda ei saa.
Lisaküsimuste korral võtta ühendust: tonu.laikre@muba.edu.ee

Lisada 17.05-31.05.2025 kandideerimisavaldusele 4 videot.
Tähtis:

  • Esimese kolme video salvestamisel jälgi, et vaataja jaoks oleks selgelt nähtav nii ekraanil toimuv kui ka Sinu nägu (profiilis) ning hiirt hoidev käsi. Selleks aseta kaamera salvestamisel lauale külili või palu kellegi abi.
  • Vastused ütle eesti keeles enne hiirele vajutamist (näit. mitte “Dominant 7th” vaid “seitse”).
  • Kui aeg saab täis, siis kliki View Report peale ning näita vähemalt 10 sekundit selgelt ekraanil (vii kaamera lähemale ning teravusta pilt) tulemust ning seadeid. Keri pilti ka alla, kui osa infost jääb esialgu välja.

Võid teha vastamist ka keerulisemaks (näit noodid suurema ulatusega, intervallid üle oktavi, nõutust rohkem akorde). Ülevaade Sinu solfedžo oskustest täiustub nii veelgi.

Nootide visuaalne tuvastamine (min 20 õiget vastust minutis)

Link: https://www.musictheory.net/exercises/note
Seaded (hammasratas paremal üleval):

  • Võtmed (Clefs): vali teine ja kolmas rida – viiulivõti (Treble Clef) ning bassivõti (Bass Clef)
  • Ulatus (Range): mõlemas võtmes alumine noot esimese alumise abijoone all ning ülemine noot ülemise esimese abijoone peal
  • Asukohad (Positions): vali esimene (Lines and Spaces)
  • Helistikud (Key Signatures): vali esimesed 4 rida (0–3 bemolli ja dieesi)
  • Noodinimed (Note Names): vali esimene rida (Letters)
  • Abi (Helpers): väljas (Off)
  • Juhuslikud märgid (Accidentals): sees (On)
  • Filter (Note Filter): väljas (Off)
  • Järgmine küsimus (Next Question): vali „Kohe” (Immediately)

Aeg (Time Limit, vt Challenge Mode’i alt): 1 minut; lülita sisse ka „Korduvkatse” (Multiple Attempts)

Õigete vastuste protsent peab olema min 80%.


Intervallide kuuldeline tuvastamine (min 10 õiget vastust minutis)

Link: https://www.musictheory.net/exercises/ear-interval
Seaded:

  • Intervallid (Intervals): vali intervallid alates väikesest sekundist (Minor 2nd) kuni puhta oktavini (Octave). NB! Jäta välja puhas priim (Unison)
  • Esitusviis (Play Mode): vali esimesed kolm (üles, alla, koos)
  • Ulatus (Range): C3 – C6
  • Järgmine küsimus (Next Question): vali „Kohe” (Immediately)

Aeg (Time Limit, vt Challenge Mode’i alt): 1 minut; lülita sisse ka „Korduvkatse” (Multiple Attempts)

Õigete vastuste protsent peab olema min 80%, et pääseda põhikatsele.

Akordide kuuldeline tuvastamine (min 5 õiget vastust minutis)

Link: https://www.musictheory.net/exercises/ear-chord
Seaded:

  • Akordid (Chords): vali duur (Major Triad), moll (Minor Triad), 7 (Dominant 7th), maj (Major 7th), moll seitse (m7), pooldim (Half-diminished 7th).
  • Pöörded (Inversions): tee aktiivseks
  • Esitusviis (Play Mode): vali ainult esimene (koos)
  • Ulatus (Range): C3 – C5.
  • Järgmine küsimus (Next Question): vali „Kohe” (Immediately)

Aeg (Time Limit, vt Challenge Mode-i alt): 1 minut; lülita sisse ka „Korduvkatse” (Multiple Attempts)

Õigete vastuste protsent peab olema min 80%, et pääseda põhikatsele.

Vabalt valitud laul

Laula (a capella) näoga kaamerasse vabalt valitud laulu salm ja refrään.

(iga õpilane saab individuaalse aja, igaühele 5 min)

  1. Intervallide kuuldeline eristamine:
    Eristada intervalle vahemikus väike sekund (v.2) kuni puhas oktav (p.8).
    Intervallide kuulamise suunad: üles, alla, koos.
    Hindamine: kuni 10 punkti.
  2. Nootide asukoha tundmine:
    Tuvastada nootide asukohad vahemikus suure oktaavi C – III oktaavi c (C2 – C6).
    Hindamine: kuni 5 punkti.
  3. Akordide äratundmine:
    Tuvastada akordid klaviatuuril ja noodijoonestikul põhikujus:
    * duur ja moll.
    * septakordid – 7, maj, m7, poolvähendatud (väike).
    Hindamine: kuni 8 punkti. Kui ütled täpse akordimärgi (näit. Dm7/A „D moll seitse A bassiga”), võimalik juurde saada kuni 2 punkti.
    Vaata siit
  4. Helistike tundmine:
    Tunda helistikke vahemikus 0–4 märki (duur ja moll).
    Hindamine: kuni 5 punkti.
  5. Meloodia järgilaulmine:
    Õpetaja poolt ettemängitud meloodialõigu järgilaulmine noodinimedega või astmenumbritega.
    Hindamine: kuni 10 punkti.

5 – 36-40p
4 – 28-35p
3 -16-27p
2 – 8-15p
1 – 0-7p

Eelõpe
  1. Intervallide kuuldeline eristamine 
    Eristada intervalle väike sekund (v.2) kuni puhas oktav (p.8).
    Intervallide kuulamise suunad: üles, alla, koos.
    Hindamine: kuni 10 punkti.
  2. Nootide asukoha tundmine
    Tuvastada nootide asukohad viiulivõtmes noodijoonestikul ning klaviatuuril vahemikus a3-c6.
    Hindamine: kuni 10 punkti.
  3. Meloodia järgilaulmine:
    Õpetaja poolt ettemängitud meloodia lõigu järele laulmine astmetega (numbrid 1, 2, 3…7, silbid (jo-le-mi…ti), heliredeli nimetused (do-re-mi…si) või noodinimed (c, d, e…b/h).
    Täiesti algajatele on lubatud laulda näiteks „la-la-la”, kuid sel juhul on võimalik antud ülesandes saada ainult miinimumpunktid (1 punkt).
    Hindamine: kuni 10 punkti.

5 -27-30p
4 -21-26p
3 -12-20p
2 -6-11p
1 – 0-5p

  • Hindajate koosseis:
    • Vastuvõtukatset hindab RMP osakonna õpetajatest moodustatud hindamiskomisjon.
  • Hindamissüsteem:
    • Erialakatset hinnatakse viiepallisüsteemis.
    • Vastuvõtukomisjon langetab otsused, tuginedes:
      • Solfedžo, eriala katse ja vastuvõtuvestluse hindamisel saadud tulemustele
      • Hindamiskomisjoni ettepanekutele
  • Võrdsete tulemuste korral:
    • Määravaks saab erialakatse tulemus, mida mõjutab solfedžo sisseastumiskatse  ja vastuvõtuvestluse tulemused.
  • Paremusjärjestused:
    • MM eel- ja põhiõppe õpilaskandidaatidest moodustatakse eraldi paremusjärjestused.
  • Õpilaste arvu määramine:
    • RML erialale vastuvõetavate õpilaste arv selgub pärast kooli kõikide erialade sisseastumiskatseid.
    • Õpilaste arv sõltub:
      • Riiklikust koolitustellimusest
      • Kooli üldistest sisseastumistulemustest
  • Tulemuste avalikustamine:
    • Vastuvõtukomisjoni otsused avaldatakse:
      • Kooli koduleheküljel
      • Kandidaadile saadetakse teade e-kirja teel
    • Otsus on lõplik ning komisjon ei jaga katsetulemuste kohta kommentaare ega lisaselgitusi.

Lõpptulemusest moodustab 75% erialakatse ja 25% vestlus.

Rütmimuusika instrumendid (v.a löökpillid)

HindamiskriteeriumHindamiskriteeriumi koefitsient (%)Hindamiskriteeriumi max punktid
Tehniline teostus: nooditeksti täpsus, intonatsioon, musikaalsus ja rütmiline täpsus 34%1,7
Noodist lugemine33%1,65
Imitatsioonikatse (muusikaline mälu) 33%1,65
Lõpphinde max punktid5,0

Löökpillid

HindamiskriteeriumHindamiskriteeriumi koefitsient (%)Hindamiskriteeriumi max punktid
Muusikaline ja tehniline väljendusrikkus25%1,25
Kohustuslik rütmide sooritamine25%1,25
Noodist lugemine soolotrummiga ja trummikomplektil25%1,25
Erinevate rütmistiilide elementaarne tundmine25%1,25
Lõpphinde max punktid5,0

Mart Soo

Rütmimuusika eriala instrumentide juhtõpetaja