Maailmamuusika
MAAILMAMUUSIKA (MM) õppekavas saab õppida erinevate rahvaste pärimusmuusikat. Õpingute jooksul süvenetakse Eesti, naaberrahvaste, India, Brasiilia, Argentiina ja teiste maade pärimusmuusikasse ning kultuuri.
MAAILMAMUUSIKA õppekaval õppides süveneb õpilane Eesti, naaberrahvaste, India, Brasiilia, Argentiina ja teiste maade pärimusmuusikasse ning kultuuri. Õpingud on üles ehitatud perioodidena, kus läbi ansamblimängu, muusikateooria ja -ajaloo süvenetakse vastava maa muusikasse. Lisaks keskendub õpilane oma erialasele arengule, et olla võimeline jätkama oma õpinguid kas muusikakõrgkoolis või olla professionaalne partner maailmamuusikuna. MUBA maailmamuusik on hea ansamblipartner ja aktiivne esineja. Õpingute jooksul on väga tähtsal kohal lisaks tunniplaanilisele tegevusele esinemispraktika, kontsertide külastamine ja meistriklassides osalemine. Õpingud lõppevad eriala lõpueksami kontserdiga.
Maailmamuusika suunal saab õppida erinevaid kromaatilisi pille:
- viiulit
- mandoliini
- kitarri
- kromaatiline kannel
- akordioni
- bandooniumi
- erinevaid puhkpille (sh india bambusflööti bansurit)
- muid kromaatilisi pille
*Enne sisseastumist palume täpsustada pilli õppimise võimalus juhtõpetajaga
Kaspar Uljas (bandoonium, Argentiina muusika, MM juhtõpetaja)
Sänni Noormets (viiul, hiiu kannel, Eesti pärimusmuusika)
Tanel Sakrits (mandoliin, Eesti pärimusmuusika)
Krista Citra Joonas (bansuri, India klassikaline muusika)
Martin-Eero Kõressaar (kontrabass, basskitarr, Brasiilia muusika)
Mart Soo (kitarr)
Tiit Kalluste (akordion)
Martin Kuusk (klarnet, teooria)
Mairo Marjamaa (teooria)
Tõnu Laikre (solfedžo)
Aivar Vassiljev (rütmika)
Tiit Juurikas (noodigraafika)
Ülo Mälgand (jazzmuusika ajalugu)
Andres Olema (helindamise alused)
Raun Juurikas (klaverimängu alused)
Hain Hõlpus (klaverimängu alused)
Sergei Pedersen (klaverimängu alused)
- Kutsekeskharidusõpe põhihariduse baasil on 4-aastane programm, mille raames omandab õpilane nii keskhariduse kui ka põhjaliku muusikahariduse. (õppekava ja tunnijaotusplaan)
- Kutseõpe on 3-aastane õpe, mis keskendub ainult muusikaõpingutele. Keskharidus on eelnevalt omandatud. (õppekava ja tunnijaotusplaan)
- Eelõpe on kuni 2-aastane ettevalmistav õpe, mis aitab õpilastel valmistuda põhiõppesse astumiseks. Õpilased õpivad samaaegselt teises koolis, kas 8.-9. klassis või gümnaasiumis. (tunnijaotusplaan)
Tunnijaotusplaanid on näidised ja võivad muutuda!
- Kandideerimisavaldus ja dokumendid:
Esitada kandideerimisavaldus ning kõik nõutavad dokumendid. - Solfedžo katsed:
Eelkatse solfedžos
Vastuvõtukatse solfedžos - Erialakatse:
- Sooritada vastuvõtukatse oma erialal.
- Vastuvõtuvestlus:
- Vestluse eesmärk on selgitada välja:
- Õpihuvi
- Huvi maailmamuusika valdkonna vastu
- Väärtushinnangute sobivust kooli ja eriala õppekeskkonnaga
- Valmisolekut õppimiseks Tallinna Muusika- ja Balletikoolis (MUBA)
- Vestluse eesmärk on selgitada välja:
Vestlus toimub eelnevalt täidetud küsimustiku alusel, mille palume lisada kandideerimisavalduse juurde kandideerimiskeskkonnas. Faili nimetusse kirjutada õpilaskandidaadi nimi ja faili nimi (nt. KatiKaru_vastuvõtuvestlus.pdf).
- Eesti keele katse (vajadusel):
- Kui sisseastuja emakeel ei ole eesti keel ja ta ei ole eelnevalt õppinud eesti õppekeelega koolis, tuleb sooritada eesti keele katse.
Katsetele registreerimine algab 17.05.2025.
Praktiline katse :
Palume ette valmistada ja peast esitada:
- Kaks vabalt valitud erineva karakteriga pala, millest üks näitab sisseastuja mängutehnilist võimekust ja teine pärineb maailma rahvaste muusikast.
- Üks kohustuslik pala: “Tilut-tilut” või “Torupilli Jussi 21. Lugu“
- Noodist lugemine (prima vista – meloodia ja saatefaktuur koos akordidega kui pill seda võimaldab) oma erialainstrumendiga.
- Imitatsioonikatse – kuulmise järgi oma pillil 5-e erineva raskusastmega meloodiakatke järele mängimine.
Kutsekeskharidus- ja kutseõpe
Põhikatsele pääsemiseks tuleb läbida eelkatse. Selleks lisada kandideerimisankeedile 4 videot.
Positiivse soorituse lävendiks on vähemalt 3 punkti. Kui kandidaat eelkatsel lävendit ei ületa, siis ta põhikatsetel osaleda ei saa.
Lisaküsimuste korral võtta ühendust: tonu.laikre@muba.edu.ee
Lisada enne kandideerimistähtaja lõppu kandideerimisavaldusele 4 videot.
Tähtis:
- Esimese kolme video salvestamisel jälgi, et vaataja jaoks oleks selgelt nähtav nii ekraanil toimuv kui ka Sinu nägu (profiilis) ning hiirt hoidev käsi. Selleks aseta kaamera salvestamisel lauale külili või palu kellegi abi.
- Vastused ütle eesti keeles enne hiirele vajutamist (näit. mitte “Dominant 7th” vaid “seitse”).
- Õigete vastuste protsent peab olema min 80.
- Kui aeg saab täis, siis kliki View Report peale ning näita vähemalt 10 sekundit selgelt ekraanil (vii kaamera lähemale ning teravusta pilt) tulemust ning seadeid. Keri pilti ka alla, kui osa infost jääb esialgu välja.
Võid teha vastamist ka keerulisemaks (näit noodid suurema ulatusega, intervallid üle oktavi, nõutust rohkem akorde). Ülevaade Sinu solfedžo oskustest täiustub nii veelgi.
Nootide visuaalne tuvastamine (min 20 õiget vastust minutis)
Link: https://www.musictheory.net/exercises/note
Seaded (hammasratas paremal üleval):
- Võtmed (Clefs): vali teine ja kolmas rida – viiulivõti (Treble Clef) ning bassivõti (Bass Clef)
- Ulatus (Range): mõlemas võtmes alumine noot esimese alumise abijoone all ning ülemine noot ülemise esimese abijoone peal
- Asukohad (Positions): vali esimene (Lines and Spaces)
- Helistikud (Key Signatures): vali esimesed 4 rida (0–3 bemolli ja dieesi)
- Noodinimed (Note Names): vali esimene rida (Letters)
- Abi (Helpers): väljas (Off)
- Juhuslikud märgid (Accidentals): sees (On)
- Filter (Note Filter): väljas (Off)
- Järgmine küsimus (Next Question): vali „Kohe” (Immediately)
Aeg (Time Limit, vt Challenge Mode’i alt): 1 minut; lülita sisse ka „Korduvkatse” (Multiple Attempts)
Intervallide kuuldeline tuvastamine (min 10 õiget vastust minutis)
Link: https://www.musictheory.net/exercises/ear-interval
Seaded:
- Intervallid (Intervals): vali intervallid alates väikesest sekundist (Minor 2nd) kuni puhta oktavini (Octave). NB! Jäta välja puhas priim (Unison)
- Esitusviis (Play Mode): vali esimesed kolm (üles, alla, koos)
- Ulatus (Range): C3 – C6
- Järgmine küsimus (Next Question): vali „Kohe” (Immediately)
Aeg (Time Limit, vt Challenge Mode’i alt): 1 minut; lülita sisse ka „Korduvkatse” (Multiple Attempts)
Akordide kuuldeline tuvastamine (min 5 õiget vastust minutis)
Link: https://www.musictheory.net/exercises/ear-chord
Seaded:
- Akordid (Chords): vali duur (Major Triad), moll (Minor Triad), vähendatud kolmkõla (Diminished Triad), 7 (Dominant 7th), maj (Major 7th), moll seitse (m7), pooldim (Half-diminished 7th).
- Pöörded (Inversions): tee aktiivseks
- Esitusviis (Play Mode): vali ainult esimene (koos)
- Ulatus (Range): C3 – C5.
- Järgmine küsimus (Next Question): vali „Kohe” (Immediately)
Aeg (Time Limit, vt Challenge Mode-i alt): 1 minut; lülita sisse ka „Korduvkatse” (Multiple Attempts)
Vabalt valitud laul
Laula (a capella) näoga kaamerasse vabalt valitud laulu salm ja refrään.
(iga õpilane saab individuaalse aja, igaühele 5 min)
- Intervallide kuuldeline eristamine oktaavi piires (v.2 – p. 8)
Hindamine: mida kiiremini, seda rohkem punkte, maksimum 10p - Nootide asukoha tundmine vahemikus suure oktavi C (C2) – II oktavi a (A5)
Hindamine: mida kiiremini, seda rohkem punkte, maksimum 10p - Akordide (pööreteta, rohkem punkte saab pööretega) äratundmine klaviatuuril: Vaata siit
* kolmkõlad – duur, moll
* septakordid – 7, maj, m7, poolvähendatud (väike)
Hindamine: mida kiiremini, seda rohkem punkte, maksimum 10p
Lisapunkte saad, kui ütled täpse akordimärgi (näit. Dm7/A „D moll seitse A bassiga”) - Õpetaja poolt ettemängitud meloodialõigu järelelaulmine (õpilane valib endale sobivad nimetused):
* numbritega (1,2,3…7) / jo-le-mi…ti / do-re-mi…si / c,d,e… b (h)
* Täiesti algajad – võite laulda ka näit „la-la-la”, sel juhul antud ülesandes miinimumpunktid (1-3p)
Hindamine: mida keerukama käigu õigesti järgi laulad, seda rohkem punkte saad, maksimum 10p
Eelõpe
Intervallide kuuldeline eristamine oktaavi piires (v.2 – p.8) aeg 1 minut
Hindamine: mida kiiremini, seda rohkem punkte, maksimum 10p
Nootide asukoha tundmine noodijoonestikul viiulivõtmes ning klaviatuuril
Hindamine: mida kiiremini, seda rohkem punkte, maksimum 10p
Õpetaja poolt ettemängitud meloodialõigu järgilaulmine (õpilane valib endale sobivad nimetused):
* numbritega (1, 2, 3…7) / jo-le-mi…ti / do-re-mi…si / c,d,e… b (h)
* Täiesti algajad – võite laulda ka näit „la-la-la”, sel juhul antud ülesandes miinimumpunktid (1 p)
Hindamine: mida keerukama käigu õigesti järgi laulad, seda rohkem punkte saad, maksimum 10p
- Hindajate koosseis:
- Vastuvõtukatset hindab maailmamuusika eriala osakonna õpetajatest moodustatud hindamiskomisjon.
- Hindamissüsteem:
- Erialakatset hinnatakse viiepallisüsteemis.
- Vastuvõtukomisjon langetab otsused, tuginedes:
- Solfedžo, eriala katse ja vastuvõtuvestluse hindamisel saadud tulemustele
- Hindamiskomisjoni ettepanekutele
- Võrdsete tulemuste korral:
- Määravaks saab erialakatse tulemus, mida mõjutab solfedžo sisseastumiskatse ja vastuvõtuvestluse tulemused.
- Paremusjärjestused:
- MM eel- ja põhiõppe õpilaskandidaatidest moodustatakse eraldi paremusjärjestused.
- Õpilaste arvu määramine:
- RML erialale vastuvõetavate õpilaste arv selgub pärast kooli kõikide erialade sisseastumiskatseid.
- Õpilaste arv sõltub:
- Riiklikust koolitustellimusest
- Kooli üldistest sisseastumistulemustest
- Tulemuste avalikustamine:
- Vastuvõtukomisjoni otsused avaldatakse:
- Kooli koduleheküljel
- Kandidaadile saadetakse teade e-kirja teel
- Otsus on lõplik ning komisjon ei jaga katsetulemuste kohta kommentaare ega lisaselgitusi.
- Vastuvõtukomisjoni otsused avaldatakse:
Hindamiskriteerium | Hindamiskriteeriumi koefitsient (%) | Hindamiskriteeriumi max punktid |
Tehniline teostus: nooditeksti täpsus, intonatsioon, musikaalsus ja rütmiline täpsus | 34% | 1,7 |
Noodist lugemine | 33% | 1,65 |
Imitatsioonikatse (muusikaline mälu) | 33% | 1,65 |
Lõpphinde max punktid | 5,0 |
Lõpptulemusest moodustab 75% erialakatse ja 25% vestlus.