Otse sisu juurde Lülita kõrgkontrastsust Ligipääsetavus

Rütmimuusika osakond avati estraadiosakonna nime all 1977. aastal endises G. Otsa nimelises Tallinna Muusikakoolis. Idee autor ja innukas eestvedaja oli Uno Naissoo, kelle mälestuseks toimub iga-aastane noorte heliloojate konkurss.

Osakond on aegade jooksul mitu korda nime vahetanud, kuid eesmärgiks on alati professionaalse rütmimuusika hariduse andmine. Täna jaguneb osakond neljaks – rütmimuusika laulmine, rütmimuusika pillid, helindamine ja maailmamuusika

Rütmimuusika laulmise (RML) erialal saab õppida lauljaks-muusikuks, kes suudab lugeda ja kirjutada nooti, orienteerub muusikastiilides ja oskab oma häält professionaalselt kasutada. Õppetöö keskmeks on ansamblimäng, mida toetavad eriala, muusikateoreetilised ja üldkultuurilist maailmapilti avardavad õppeained. MUBA rütmimuusik-laulja on hea ansamblipartner ja aktiivne esineja. Õpingute jooksul on väga tähtsal kohal lisaks tunniplaanilisele tegevusele esinemispraktika, kontsertide külastamine ja meistriklassides osalemine. Õpingud lõppevad eriala lõpueksami kontserdiga.

Eve Pärnsalu (laul, RML juhtõpetaja)
Reelika Ranik (laul)
Maarja Aarma (laul ja vokaalansambel)
Sirje Medell (laul, hääleseade)
Bert Pringi (laul ja hääleseade)
Kristin Murula (lavaline liikumine)
Maili Metssalu (kõnetehnika)
Iren Laidma (Alexanderi tehnika)
Ülo Mälgand (kontsertmeister)
Linda Kanter (kontsertmeister)
Rain Rämmal (kontsertmeister)
Tiit Saluveer (kontsertmeister)
Mathei Florea (kontsertmeister)
Jürmo Eespere (ansambel)
Mathieu Spaeter (ansambel)
Toomas Rull (ansambel)
Jason Larnell Hunter (ansambel)
Mairo Marjamaa (ansambel, teooria)
Siim Aimla (ansambel, arranžeerimine)
Toivo Unt (ansambel ja eesti muusika ajalugu)
Ara Yaralyan (improvisatsioon)
Tõnu Laikre (solfedžo)
Martin Kuusk (teooria, solfedžo)
Aleksandra Kremenetski (rütmika)
Aivar Vassiljev (rütmika)
Tiit Juurikas (noodigraafika)
Raun Juurikas (klaverimängu alused)
Hain Hõlpus (klaverimängu alused)
Sergei Pedersen (klaverimängu alused)
Ülo Mälgand (jazzmuusika ajalugu)
Tiit Kõrvits (popmuusika ajalugu)
Indrek Palu (klassikalise muusika ajalugu)

  • Kutsekeskharidusõpe põhihariduse baasil on 4-aastane programm, mille raames omandab õpilane nii keskhariduse kui ka põhjaliku muusikahariduse.(õppekava ja tunnijaotusplaan)
  • Kutseõpe on 3-aastane õpe, mis keskendub ainult muusikaõpingutele. Keskharidus on eelnevalt omandatud. (õppekava ja tunnijaotusplaan)
  • Eelõpe on kuni 2-aastane ettevalmistav õpe, mis aitab õpilastel valmistuda põhiõppesse astumiseks. Õpilased õpivad samaaegselt teises koolis, kas 8.-9. klassis või gümnaasiumis.(tunnijaotusplaan)
    Tunnijaotusplaanid on näidised ja võivad muutuda!
  • Kandideerimisavaldus ja dokumendid:
    Esitada kandideerimisavaldus ning kõik nõutavad dokumendid.
  • RML eelkatse:
    Läbida RML eelkatse. Põhikatsele pääsevad ainult eelkatse edukalt sooritanud kandidaadid.
  • Solfedžo katsed:
    Eelkatse solfedžos
    Vastuvõtukatse solfedžos
  • Erialakatse, essee ja vastuvõtuvestlus:
    • Sooritada vastuvõtukatse oma erialal.
    • Vestluse eesmärk on selgitada välja:
      • Õpihuvi
      • Huvi rütmimuusika valdkonna vastu
      • Väärtushinnangute sobivust kooli ja eriala õppekeskkonnaga
      • Valmisolekut õppimiseks Tallinna Muusika- ja Balletikoolis (MUBA)

Vastuvõtuvestlus toimub essee põhjal vastuvõtukatse käigus.

  • Eesti keele katse (vajadusel):
    Kui sisseastuja emakeel ei ole eesti keel ja ta ei ole eelnevalt õppinud eesti õppekeelega koolis, tuleb sooritada eesti keele katse.

Katsetele registreerimine algab 17.05.2025.

Eelkatse koosneb kahest komponendist:

Essee

Kandidaadil tuleb kirjutada ja esitada essee teemal: “Miks ma soovin astuda Tallinna Muusika- ja Balletikooli rütmimuusika osakonda ja mida toon endaga kaasa?”

Essees (ca 1800 tähemärki) palume välja tuua järgmised punktid:

  • Nimi ja vanus ning mis õppesse kandideeritakse (eel- või põhiõppesse);
  • Palume kirjeldada oma eelnevat kogemust muusikamaailmas:
    • Millises koolis ja/või kelle juures oled õppinud?
    • Millised (muusika)õppeasutused oled lõpetanud või mis on pooleli?
    • Millist pilli või pille mängid lisaks laulmisele? 
    • Kuidas hindad oma muusikateoreetilisi/solfedžo teadmisi jne.)?
  • Palume kirjeldada ennast kui muusikut:
    • Kes on sinu eeskujud?
    • Millist muusikat kuulad?
    • Kes on sinu lemmikartistid?
    • Milline on olnud siiani sinu suurim kontserdielamus?
    • Mis on sinu tugevused ja nõrkused?
  • Palume kirjeldada oma erialaga seotud tulevikuplaane.
  • Miks MUBA?

Vastuvõtuvestlus toimub essee põhjal vastuvõtukatsel.

Demovoor

Esitada helifailina demoversioon laulust, mis näitab kandidaadi vokaalseid oskusi ja musikaalsust.

Demovooru juhised

  • Laulu valik ja salvestamine:
    • Valida üks laul alltoodud nimekirjast
    • Salvestada live-esitus (audio demo) koos saateinstrumendiga (nt klaver, kitarr vm) või kasutada fonogrammi
  • Salvestuse nõuded:
    • Laulu maksimaalne pikkus: 3 minutit
    • Salvestus tuleb esitada ainult audio formaadis (mp3). Videofaile ei arvestata
  • Faili üleslaadimine ja jagamine:
    • Laadi demo Google Drive’i või mõnda teise lingiga jagatavasse keskkonda
    • Kontrolli, et fail oleks jagatud avalikuks, mitte privaatseks
  • Failinimetus:
    • Fail tuleb nimetada formaadis: [Õpilaskandidaadi nimi]_laul.mp3
      • Näide: KatiKaru_Rahalaul.mp3

Demovooru laulude nimekiri:

  • G. Gershwin “Summertime”
  • J. Kosma “Autumn Leaves”
  • H. Warren “At Last”
  • J. Lennon, P. McCartney “Yesterday”
  • laul Stevie Wonderi loomingust/repertuaarist
  • laul Raimond Valgre loomingust
  • laul Uno Naissoo loomingust
  • laul Olav Ehala loomingust
  • laul Tõnis Mägi loomingust/repertuaarist

Failide esitamine:

  • Essee ja demo link tuleb lisada kandideerimisavaldusele kandideerimiskeskkonnas.
  • Failide nimetamisel kasutada järgmist formaati:
    • [Õpilaskandidaadi nimi]_essee.pdf (nt: KatiKaru_essee.pdf)
    • [Õpilaskandidaadi nimi]_laul.mp3 (nt: KatiKaru_Rahalaul.mp3)

  • Laulude esitamine:
    • Esitada kaks vabalt valitud laulu (ühe laulu maksimaalne pikkus 2 minutit)
    • Üks laul kolmest (eel- ja põhikatsel kokku) peab olema eesti keeles
    • Laule võib esitada:
      • Fonogrammiga
      • Ise saates
      • Oma saatjaga
      • Kooli pakutava pianistiga (võimalus loo(d) temaga konsultatsioonis läbi proovida)
    • Noodid:
      • Esitada laulu noodid PDF-formaadis eelnevalt e-posti aadressil: eve.parnsalu@muba.edu.ee
      • Võtta noodid kaasa ka eksamile
  • A capella laulmine:
    • Laulda peast 16 takti laulu algusest (A-osa) R. Valgre loost “Viljandi serenaad” a capella
    • Noodid leiab siit
  • Bluesi improvisatsioon:
    • Improviseerida 12-taktilise bluesi vormis klaveri saatel
    • Valida endale sobiv helistik ja tempo
    • Bluesi harjutamise fonogrammid leiad siit
    • NB! Nõue ei kehti eelõppe kandidaatidele
  • Luuletuse või proosakatkendi lugemine:
    • Esitada peast üks luuletus või proosakatkend eesti keeles (maksimaalne pikkus 1 minut).
  • Muusikalise kuulmise katse:
    • Komisjon võib vajadusel läbi viia muusikalise kuulmise katse (meloodia imiteerimine).
  • Vastuvõtuvestlus:
    • Vestlus toimub kandidaadi kirjutatud essee põhjal.
  • Kõik katsel nõutu tuleb esitada peast.
Kutsekeskharidus- ja kutseõpe

Põhikatsele pääsemiseks tuleb läbida eelkatse. Selleks lisada kandideerimisankeedile 4 videot.
Positiivse soorituse lävendiks on vähemalt 3 punkti. Kui kandidaat eelkatsel lävendit ei ületa, siis ta põhikatsetel osaleda ei saa.
Lisaküsimuste korral võtta ühendust: tonu.laikre@muba.edu.ee

Lisada enne kandideerimistähtaja lõppu kandideerimisavaldusele 4 videot.
Tähtis:

  • Esimese kolme video salvestamisel jälgi, et vaataja jaoks oleks selgelt nähtav nii ekraanil toimuv kui ka Sinu nägu (profiilis) ning hiirt hoidev käsi. Selleks aseta kaamera salvestamisel lauale külili või palu kellegi abi.
  • Vastused ütle eesti keeles enne hiirele vajutamist (näit. mitte “Dominant 7th” vaid “seitse”).
  • Õigete vastuste protsent peab olema min 80.
  • Kui aeg saab täis, siis kliki View Report peale ning näita vähemalt 10 sekundit selgelt ekraanil (vii kaamera lähemale ning teravusta pilt) tulemust ning seadeid. Keri pilti ka alla, kui osa infost jääb esialgu välja.

Võid teha vastamist ka keerulisemaks (näit noodid suurema ulatusega, intervallid üle oktavi, nõutust rohkem akorde). Ülevaade Sinu solfedžo oskustest täiustub nii veelgi.

Nootide visuaalne tuvastamine (min 20 õiget vastust minutis)

Link: https://www.musictheory.net/exercises/note
Seaded (hammasratas paremal üleval):

  • Võtmed (Clefs): vali teine ja kolmas rida – viiulivõti (Treble Clef) ning bassivõti (Bass Clef)
  • Ulatus (Range): mõlemas võtmes alumine noot esimese alumise abijoone all ning ülemine noot ülemise esimese abijoone peal
  • Asukohad (Positions): vali esimene (Lines and Spaces)
  • Helistikud (Key Signatures): vali esimesed 4 rida (0–3 bemolli ja dieesi)
  • Noodinimed (Note Names): vali esimene rida (Letters)
  • Abi (Helpers): väljas (Off)
  • Juhuslikud märgid (Accidentals): sees (On)
  • Filter (Note Filter): väljas (Off)
  • Järgmine küsimus (Next Question): vali „Kohe” (Immediately)

Aeg (Time Limit, vt Challenge Mode’i alt): 1 minut; lülita sisse ka „Korduvkatse” (Multiple Attempts)

Intervallide kuuldeline tuvastamine (min 10 õiget vastust minutis)

Link: https://www.musictheory.net/exercises/ear-interval
Seaded:

  • Intervallid (Intervals): vali intervallid alates väikesest sekundist (Minor 2nd) kuni puhta oktavini (Octave). NB! Jäta välja puhas priim (Unison)
  • Esitusviis (Play Mode): vali esimesed kolm (üles, alla, koos)
  • Ulatus (Range): C3 – C6
  • Järgmine küsimus (Next Question): vali „Kohe” (Immediately)

Aeg (Time Limit, vt Challenge Mode’i alt): 1 minut; lülita sisse ka „Korduvkatse” (Multiple Attempts)

Akordide kuuldeline tuvastamine (min 5 õiget vastust minutis)

Link: https://www.musictheory.net/exercises/ear-chord
Seaded:

  • Akordid (Chords): vali duur (Major Triad), moll (Minor Triad), vähendatud kolmkõla (Diminished Triad), 7 (Dominant 7th), maj (Major 7th), moll seitse (m7), pooldim (Half-diminished 7th).
  • Pöörded (Inversions): tee aktiivseks
  • Esitusviis (Play Mode): vali ainult esimene (koos)
  • Ulatus (Range): C3 – C5.
  • Järgmine küsimus (Next Question): vali „Kohe” (Immediately)

Aeg (Time Limit, vt Challenge Mode-i alt): 1 minut; lülita sisse ka „Korduvkatse” (Multiple Attempts)

Vabalt valitud laul

Laula (a capella) näoga kaamerasse vabalt valitud laulu salm ja refrään.

(iga õpilane saab individuaalse aja, igaühele 5 min)

  1. Intervallide kuuldeline eristamine oktaavi piires (v.2 – p. 8)
    Hindamine: mida kiiremini, seda rohkem punkte, maksimum 10p
  2. Nootide asukoha tundmine vahemikus suure oktavi C (C2) – II oktavi a (A5)
    Hindamine: mida kiiremini, seda rohkem punkte, maksimum 10p
  3. Akordide (pööreteta, rohkem punkte saab pööretega) äratundmine klaviatuuril: Vaata siit
    * kolmkõlad – duur, moll
    * septakordid – 7, maj, m7, poolvähendatud (väike)
    Hindamine: mida kiiremini, seda rohkem punkte, maksimum 10p
    Lisapunkte saad, kui ütled täpse akordimärgi (näit. Dm7/A „D moll seitse A bassiga”)
  4. Õpetaja poolt ettemängitud meloodialõigu järelelaulmine (õpilane valib endale sobivad nimetused):
    * numbritega (1,2,3…7) / jo-le-mi…ti / do-re-mi…si / c,d,e… b (h)
    * Täiesti algajad – võite laulda ka näit „la-la-la”, sel juhul antud ülesandes miinimumpunktid (1-3p)
    Hindamine: mida keerukama käigu õigesti järgi laulad, seda rohkem punkte saad, maksimum 10p
Eelõpe

Intervallide kuuldeline eristamine oktaavi piires (v.2 – p.8) aeg 1 minut
Hindamine: mida kiiremini, seda rohkem punkte, maksimum 10p

Nootide asukoha tundmine noodijoonestikul viiulivõtmes ning klaviatuuril 
Hindamine: mida kiiremini, seda rohkem punkte, maksimum 10p

Õpetaja poolt ettemängitud meloodialõigu järgilaulmine (õpilane valib endale sobivad nimetused):
* numbritega (1, 2, 3…7) / jo-le-mi…ti / do-re-mi…si / c,d,e… b (h)
* Täiesti algajad – võite laulda ka näit „la-la-la”, sel juhul antud ülesandes miinimumpunktid (1 p)
Hindamine: mida keerukama käigu õigesti järgi laulad, seda rohkem punkte saad, maksimum 10p

  • Hindajate koosseis:
    • Vastuvõtukatset hindab rütmimuusika laulu (RML) osakonna õpetajatest moodustatud hindamiskomisjon.
  • Hindamissüsteem:
    • Erialakatset hinnatakse viiepallisüsteemis.
    • Vastuvõtukomisjon langetab otsused, tuginedes:
      • Solfedžo, eriala katse ja vastuvõtuvestluse hindamisel saadud tulemustele
      • Hindamiskomisjoni ettepanekutele
  • Võrdsete tulemuste korral:
    • Määravaks saab erialakatse tulemus, mida mõjutab solfedžo sisseastumiskatse  ja vastuvõtuvestluse tulemus.
  • Paremusjärjestused:
    • RML eel- ja põhiõppe õpilaskandidaatidest moodustatakse eraldi paremusjärjestused.
  • Õpilaste arvu määramine:
    • RML erialale vastuvõetavate õpilaste arv selgub pärast kooli kõikide erialade sisseastumiskatseid.
    • Õpilaste arv sõltub:
      • Riiklikust koolitustellimusest
      • Kooli üldistest sisseastumistulemustest
  • Tulemuste avalikustamine:
    • Vastuvõtukomisjoni otsused avaldatakse:
      • Kooli koduleheküljel
      • Kandidaadile saadetakse teade e-kirja teel
    • Otsus on lõplik ning komisjon ei jaga katsetulemuste kohta kommentaare ega lisaselgitusi.
HindamiskriteeriumHindamiskriteeriumi koefitsient (%)Hindamiskriteeriumi max punktid
Tehniline teostus: fraseerimine, nooditäpsus, intonatsioon, artikulatsioon ja diktsioon, rütmiline täpsus 25%1,25
Musikaalsus, lavaline olek, väljendusrikkus, artistlikkus25%1,25
Laulmise ergonoomika 25%1,25
Vastuvõtuvestlus ja essee25%1,25
Lõpphinde max punktid5,0

Eve Pärnsalu

Rütmimuusika laulu juhtõpetaja