Otse sisu juurde Lülita kõrgkontrastsust Ligipääsetavus

Põhikoolis õppides saab õpilane baasteadmised rütmimuusikast, selle erinevatest stiilidest ja esteetikast, harjutamise kui olulise vilumuse vajalikkusest ning koosmängu oskusest. Õpetamisel võetakse arvesse popi, roki ja džässi eripärasid, nagu rütmika ja improvisatsioon. 

Rütmimuusika õppekava peab oluliseks nii õpilase isiklikku arengut ja loomingulist väljendust kui ka meeskonnatöö oskusi. Süvendatud rõhuasetus on ansamblimängul, et arendada võimekust ja valmisolekut ansamblis koos musitseerida. Õppetöö oluline osa on esinemispraktika, kontsertide külastamine ja meistriklassides osalemine. 

Põhikooli lõpetajad saavad soovi korral jätkata MUBA kutseõppes kandideerides MUBA rütmimuusika kutseõppe erialadele. 

Hanna-Liina Võsa (laul)
Sirje Medell (laul)
Ivi Rausi-Haavasalu (laul)
Jürmo Eespere (klaver)
Madis Muul (klaver)
Martin Kuusk (saksofon, klarnet)
Siim Aimla (saksofon)
Martin-Eero Kõressaar (basskitarr, ansambel)
Jaanis Kill (kitarr)
Andrus Lillepea (löökpillid)
Kaspar Uljas (akordion)
Liis Lutsoja (viiul)
Tõnu Laikre (solfedžo)
Andres Olema (produktsiooni alused)
Diana Kiivit (üldklaver)
Mathei Florea (kontsertmeister)

Rütmimuusikat on põhikoolis võimalik õppima asuda alates 5. klassist. (õppekava ja tunnijaotusplaan)

  • Esitada kandideerimisavaldus ning vajalikud dokumendid.
  • Sooritada vastuvõtukatse erialas.
  • Sooritada vastuvõtukatse solfedžos.
  • Juhul, kui sisseastuja ei ole eelnevat haridust omandanud eesti õppekeelega koolis, sooritada täiendavalt eesti keele test.
  • Osaleda vastuvõtuvestlusel, mille eesmärk on:
    • selgitada välja huvi rütmimuusika valdkonna vastu;
    • hinnata õppimise eesmärke ja väärtushinnangute sobivust;
    • arutada kandidaadi valmisolekut õppimiseks MUBAs.

Põhikooli katsetele registreerimine algab 17.05.2025.

Basskitarr, kitarr, klaver, puhkpillid, akordion

Esitada kaks erineva karakteriga pala:

  • Palad peaksid kõige paremini esitlema sisseastuja tehnilisi ja muusikalisi võimeid.
  • Esitused võivad olla:
    • üksi;
    • saateinstrumendiga;
    • fonogrammi saatel.
  • Üks esitatavatest paladest võib olla etüüd.
  • Kõik palad tuleb esitada peast.

Heliredelite esitamine:

  • Üks duur ja üks moll (harmooniline ja meloodiline) heliredel omal vabal valikul.
  • Helistikel peab olema vähemalt 2 võtmemärki.

Noodist lugemine (prima vista):

  • Mängida noodist viiulivõtmes (basskitarri eriala puhul bassivõtmes).

Imitatsiooni test:

  • Kuulmise järgi koputada või plaksutada erineva raskusastmega rütmiharjutusi.
  • Kuulmise järgi mängida oma pillil järele erineva raskusastmega meloodiakatkeid.
Laul

Laulude esitamine:

  • Esitada kaks erineva karakteriga laulu, mis toovad esile sisseastuja tehnilised ja muusikalised võimed:
    • Üks laul eesti keeles.
    • Üks laul inglise keeles.
  • Ühe laulu võib esitada:
    • üksi;
    • saateinstrumendiga;
    • fonogrammi saatel.
  • Teise laulu peab esitama a cappella.
  • Kõik lood tuleb esitada peast.

Luuletuse või vabavärsilise teksti esitamine:

  • Esitada peast üks luuletus või vähemalt neljarealine ilukirjanduslik tekst.

Heliredelite esitamine:

  • Üks duur ja üks moll (harmooniline ja meloodiline) heliredel omal vabal valikul.
  • Helistikel peab olema vähemalt 2 võtmemärki.

Noodist lugemine (prima vista):

  • laulda noodist viiulivõtmes meloodia.

Imitatsiooni test:

  • Kuulmise järgi koputada või plaksutada erineva raskusastmega rütmiharjutusi.
  • Kuulmise järgi laulda järele erineva raskusastmega meloodiakatkeid.

Löökpillid

Sooloesitus (vali üks kahest):

  • Esitada vabas vormis trummisoolo kestusega 1–2 minutit, mis toob esile sisseastuja tehnilised ja muusikalised oskused. Trummisoolo võiks sisaldada elemente meetrumi hoidmisest (näiteks trummigruuvid ja trummifillid).
  • Või esitada vabalt valitud loo trummipartii, mängides seda üksi või saatega/fonogrammiga.

Etüüd soolotrummil:

  • Esitada ettevalmistatud etüüd soolotrummil.

Noodist lugemine (prima vista):

  • Mängida noodist:
    • Soolotrummi ja trummikomplekti partii.
    • Trummikomplekti lihtsaid gruuvipartiisid.

Rütmistiilide tundmine ja esitamine trummikomplektil:

Rütmi imitatsiooni test:

  • Kuulmise järgi koputada või plaksutada erineva raskusastmega rütmiharjutusi.
5.-6. klass

I Kirjalik osa

  • Intervallide kuuldeline eristamine
    • Intervallid: väike sekund (v.2) kuni puhas oktav (p.8).
    • Esitamisviis: kuulamine üles, alla ja koos.
    • Tempo: 50 bpm, intervall esitatakse 2 korda.
    • Hindamine: kuni 10 punkti.
  • Meloodiline diktaat
    • Helistikud: 0–1 märki.
    • Tempo: 50 bpm.
    • Meloodia esitatakse 8 korda.
    • Hindamine: kuni 25 punkti
  • Rütmidiktaat
    • Rütmimustrid: ta, ti-ti, tiri-tiri, ti-tiri, tiri-ti, tai-ri.
    • Taktimõõt: 4/4.
    • Diktaat: 2 takti pikk, tempo 50 bpm, esitatakse 4 korda.   
    • Hindamine: kuni 10 punkti.

II Suuline osa

  • Meloodia järgilaulmine
    • Õpetaja poolt ettemängitud meloodia lõigu järgilaulmine kvindi piires.
    • Hindamine: kuni 20 punkti.
  • Noodist laulmine
    • Helistikud: 0–1 märki.
    • Harjutused kvindi piires, ilma juhuslike märkideta.
    • Hindamine: kuni 20 punkti.
  • Rütmiharjutuse koputamine
    • Õpetaja ettemängitud rütmiharjutuse järgi koputamine (1 takt) .
    • Tempo: 50 bpm.
    • Hindamine: kuni 10 punkti.
  • Akordide kuuldeline eristamine põhikujus: 
    • duur ja moll.   
    • Hindamine: kuni 5 punkti.                                                                

5 = 90-100% õige
4 = 70-89% õige
3 = 50-69% õige
2 = 25-49% õige
1 = 0-24% õige

7.-8. klass

I Kirjalik osa

  • Intervallide kuuldeline eristamine
    • Intervallid: väike sekund (v.2) kuni puhas oktav (p.8).
    • Esitamisviis: kuulamine üles, alla ja koos.
    • Tempo: 60 bpm, intervall esitatakse 2 korda.
    • Hindamine: kuni 10 punkti.
  • Meloodiline diktaat
    • Helistikud: 0–2 märki.
    • Tempo: 60 bpm.
    • Meloodia esitatakse 8 korda.
    • Hindamine: kuni 25 punkti.
  • Rütmidiktaat
    • Rütmimustrid: ta, ti-ti, tiri-tiri, ti-tiri, tiri-ti, tai-ri,ri-tai.
    • Veerandpaus 
    • Taktimõõt: 4/4.
    • Diktaat: 2 takti pikk, tempo 60 bpm, esitatakse 4 korda.   
    • Hindamine: kuni 10 punkti.

II Suuline osa

  • Meloodia järgilaulmine
    • Õpetaja poolt ettemängitud meloodia lõigu järgilaulmine s.6 piires.
    • Hindamine: kuni 20 punkti.
  • Noodist laulmine
    • Helistikud: 0–2 märki.
    • Harjutused s.6 piires, sisaldab ühe juhusliku märgi.
    • Hindamine: kuni 20 punkti.
  • Rütmiharjutuse koputamine
    • Õpetaja ettemängitud rütmiharjutuse järgi koputamine (1 takt).
    • Tempo: 60 bpm.
    • Hindamine: kuni 10 punkti.
  • Akordide kuuldeline eristamine põhikujus: 
    • duur ja moll.
    • 7 ja m7.
    • Hindamine: kuni 5 punkti.

5 = 90-100% õige
4 = 70-89% õige
3 = 50-69% õige
2 = 25-49% õige
1 = 0-24% õige

9. klass

I Kirjalik osa

  • Intervallide kuuldeline eristamine
    • Intervallid: väike sekund (v.2) kuni puhas oktav (p.8).
    • Esitamisviis: kuulamine üles, alla ja koos.
    • Tempo: 70 bpm, intervall esitatakse 2 korda.
    • Hindamine: kuni 10 punkti.
  • Meloodiline diktaat
    • Helistikud: 0–3 märki.
    • Tempo:70 bpm.
    • Meloodia esitatakse 8 korda.
    • Hindamine: kuni 25 punkti.
  • Rütmidiktaat
    • Rütmimustrid: ta, ti-ti, tiri-tiri, ti-tiri, tiri-ti, tai-ri, ri-tai, ri-ti-ri.
    • Veerandpaus, kaheksandikpaus
    • Taktimõõt: 4/4.
    • Diktaat: 2 takti pikk, tempo 70 bpm, esitatakse 4 korda.   
    • Hindamine: kuni 10 punkti.

II Suuline osa

  • Meloodia järgilaulmine
    • Õpetaja poolt ettemängitud meloodia lõigu järgilaulmine oktaavi piires.
    • Hindamine: kuni 20 punkti.
  • Noodist laulmine
    • Helistikud: 0–3 märki.
    • Harjutused s.6 piires, sisaldavad juhuslikke märke.
    • Hindamine: kuni 20 punkti.
  • Rütmiharjutuse koputamine
    • Õpetaja ettemängitud rütmiharjutuse järgi koputamine (1 takt) .
    • Tempo: 70 bpm.
    • Hindamine: kuni 10 punkti.
  • Akordide kuuldeline eristamine: 
    • duur ja moll pööretega;
    • 7 ja m7 pööretega.
    • Hindamine: kuni 5 punkti.

5 = 90-100% õige
4 = 70-89% õige
3 = 50-69% õige
2 = 25-49% õige
1 = 0-24% õige

  • Hindajate koosseis:
    • Vastuvõtukatseid hindab rütmimuusika osakonna õpetajatest moodustatud hindamiskomisjon.
  • Katsel hinnatakse järgmisi aspekte:
    • Muusikaline kuulmine
    • Pillitoon või hääle kvaliteet
    • Tehniline tase
    • Intonatsioon (teatud pillidel ja häälel)
    • Rütmitunnetus
    • Muusikaline mälu
    • Musikaalsus
    • Noodist lugemise oskus
  • Hindamissüsteem:
    • Erialakatset hinnatakse viiepallisüsteemis
    • Vastuvõtukomisjon langetab otsused, võttes arvesse:
      • Solfedžokatse tulemust
      • Erialakatse tulemust
      • Vastuvõtuvestluse tulemust ja hindamiskomisjoni ettepanekuid
  • Tulemuste määramine:
    • Võrdsete tulemuste korral on määravaks erialakatse tulemus, mida toetab solfedžo sisseastumiskatse tulemus.
    • Igale erialale vastuvõetavate õpilaste arv selgub pärast kõikide kooli erialade sisseastumiskatseid ning sõltub:
      • Riiklikust koolitustellimusest.
      • Kooli üldistest sisseastumistulemustest.
  • Tulemuste avalikustamine:
    • Vastuvõtukomisjoni otsused avaldatakse:
      • Kooli koduleheküljel.
      • Kandidaadile saadetakse teade e-kirja teel.
    • Otsus on lõplik, komisjon ei anna katse tulemuste kohta kommentaare ega lisaselgitusi.

Lõpptulemusest moodustab 75% erialakatse ja 25% vestlus.

Rütmimuusika laul

HindamiskriteeriumHindamiskriteeriumi koefitsient (%)Hindamiskriteeriumi max punktid
Tehniline teostus: fraseerimine, noodi
täpsus, intonatsioon,
artikulatsioon ja
diktsioon, rütmiline täpsus
34%1,7
Musikaalsus, lavaline olek, väljendusrikkus, artistlikkus; laulmise ergonoomika33%1,65
Imitatsioonikatse, noodist lugemine33%1,65
Lõpphinde max punktid5,0

Basskitarr, kitarr, klaver, laul, akordion

HindamiskriteeriumHindamiskriteeriumi koefitsient (%)Hindamiskriteeriumi max punktid
Tehniline teostus: nooditeksti täpsus, intonatsioon, musikaalsus ja rütmiline täpsus34%1,7
Noodist lugemine33%1,65
Imitatsioonikatse (muusikaline mälu)33%1,65
Lõpphinde max punktid5,0

Löökpillid

HindamiskriteeriumHindamiskriteeriumi koefitsient (%)Hindamiskriteeriumi max punktid
Muusikaline ja tehniline väljendusrikkus25%1,25
Kohustuslik rütmide sooritamine ja erinevate rütmistiilide elementaarne tundmine25%1,25
Noodist lugemine soolotrummiga ja trummikomplektil25%1,25
Imitatsioonikatse (muusikaline mälu)25%1,25
Lõpphinde max punktid5,0
  • armastavad muusikat ja soovivad arendada oma muusikalisi oskusi rütmimuusika kaudu;
  • on omandanud muusikalise alghariduse (muusikakoolis, -stuudios või eraõpetaja juhendamisel);
  • tunnevad elementaarset muusikateooriat;
  • oskavad mängida nõutud tasemel pilli* või laulda. 

*Eelistame varem õpitud pilli õpingute jätkamist. Erandkorras on võimalik sisseastumisel valida ka uus eriala instrument. Instrumendi vahetamise soovi korral palume eelnevalt konsulteerida rütmimuusika õppejuhiga.

Liis Lutsoja

Põhikooli 5.-9. klassi rütmimuusika koordinaator

K, 15. jaan.

K, 07. mai

Tasulised koolitused

Solfedžokursus MUBA põhikooli rütmimuusika suuna sisseastujatele

N, 24. apr.

E, 19. mai

Tasulised koolitused

Muusikaproduktsiooni ettevalmistuskursus MUBA jätkuõppesse sisseastujatele

Tallinna Muusika- ja Balletikool

T, 06. mai

MUBA rütmimuusikute teemakontsert “The MUBA-s Sisters” – naisansamblite laulud läbi aegade

MUBA Suur kammersaal

K, 07. mai

MUBA väitlus – ,,Kas MUBA õpilasele on erialane haridus vajalikum kui üldharidus?”

MUBA Suur kammersaal

K, 07. mai

Kontsert

Elo Teppi viiuliõpilaste kontsert

Väike kammersaal

K, 07. mai

Maailmamuusika kontsert

Terminal Records & Bar

N, 08. mai

Kontsert

Muusikatund MUBA-ga

Rakvere Eragümnaasium

R, 09. mai

Kontsert

Vanamuusika erialade õpilaste ja ansamblite kontsert

MUBA Väike kammersaal

R, 09. mai

„Siin ja praegu“

Kohvik “Ratas ja Kohv”

R, 09. mai

Kontsert

õp Hanna Taube ja õp Lauri Sepa saksofoniõpilaste kontsert

MUBA Suur kammersaal

L, 10. mai

Kontsert

õp Elina Seegeli klaveriõpilaste kontsert

MUBA Suur kammersaal

L, 10. mai

Kontsert

õp Piret Habaku klaveriõpilaste kontsert

MUBA Suur kammersaal